UCA Graduate Residency

JUNE 2014 - MARCH 2015

UCA Fine Art graduate Louisa Love was selected to undertake a 10-month artistic residency based at UCA Canterbury until March 2015, which sees her developing work, research and discursive activity through a collaborative process with students, graduates, artists and academics.

The residency was conceived in response to the research generated by the Limber: Spatial Painting Practices exhibition project curated by Jost Munster and Cherry Smyth, that took place September - December 2013 at the Herbert Read Gallery, Canterbury and Grandes Galleries d’ESADHaR in Rouen. Bringing together a group of international artists as well as staff from UCA and ESADHaR (École Supérieure d’Art et Design, Le Havre and Rouen), this project aimed to “investigate a shift over the past decade in contemporary fine art practice whereby more and more painters have been negotiating an experimental and dynamic relationship to sculpture and physical space”.

Love has been interested in responding to and using these ideas around expansive art practices and cross-/multi-disciplinary working as a backdrop for making work, developing relationships and instigating practice-based conversations amongst UCA students and staff. Her aims within the residency are focused around promoting a pluralistic and experimental approach to artistic practice within the art school: acknowledging the various overlapping roles occupied by the contemporary artist - maker, thinker, writer, intervener, curator, organiser, enabler, communicator - and using them to establish a more sustainable, dynamic basis for research, production and collaborative working. This way of functioning emerges from concerns within the artist’s “broadly sculptural” practice to do with the continually shifting relationships between physical, visual and conceptual space and how these affect the social and cultural identity of the contemporary artist.

The residency has presented opportunities for both the resident artist and UCA students and alumni to engage with partners at ESADHaR art schools in France. These include the Latencies graduate exhibition at Galerie 65, Le Havre and Mouton, a student drawing exhibition at the University of Rouen co-ordinated and curated by Love and lead Limber researcher Ian Bottle as part of the Art Sequana project.

The concluding period of Louisa Love’s residency takes the form of Test Space, a self-contained workspace structure designed and built by the artist dedicated to discursive and investigative activity. A small series of open-ended projects and events will take place in the space, evolving organically in response to the conversations that have occurred throughout the 10 month period. 

Residency blog: https://spatialartschoolpractices.wordpress.com


Résidence pour les jeunes diplômés de l’UCA

JUIN 2014 – MARS 2015

Louisa Love, diplômée des beaux-arts de l'UCA, a été sélectionnée afin de participer à une résidence artistique d’une durée de 10 mois à l’UCA Canterbury jusqu’en mars 2015, dans le cadre d’un processus de collaboration entre son travail émergent, ses recherches et ses activités discursives avec des étudiants, de jeunes diplômés, des artistes et des universitaires.

La résidence a été conçue en réponse aux recherches générées par le projet d’exposition Limber : Spatial Painting Practices, organisé par Jost Munster et Cherry Smyth, qui s’est déroulé de septembre à décembre 2013 à la Herbert Read Gallery, à Canterbury et dans les Grandes Galleries de l’ESADHaR à Rouen. Ce projet, qui réunit un groupe d’artistes internationaux ainsi que des membres du personnel de l’UCA et de l’ESADHaR (École Supérieure d’Art et Design, Le Havre et Rouen), vise à « étudier le changement survenu au cours de la dernière décennie dans la pratique contemporaine des beaux-arts, où de plus en plus de peintres négocient une relation expérimentale et dynamique à la sculpture et l’espace physique ».

Louisa Love cherche à partir de ces idées basées sur de vastes pratiques artistiques et des travaux inter/pluri-disciplinaires pour y répondre et s’en servir comme toile de fond pour travailler, tisser des relations et inciter des conversations fondées sur la pratique parmi les étudiants et le personnel de l'UCA. Ses objectifs à travers la résidence s’orientent autour de la promotion d’une approche pluraliste et expérimentale de la pratique artistique au sein de l’école d’art : Reconnaître les chevauchements des différents rôles exercés par l’artiste contemporain : créateur, penseur, écrivain, intervenant, conservateur, organisateur, animateur, communicateur – et à s'en servir pour asseoir une base dynamique plus durable de recherche, de production et de collaboration. Ce mode de fonctionnement émerge de préoccupations de la pratique « largement sculpturale » de l'artiste en lien avec les relations en perpétuelle évolution entre l'espace physique, visuel et conceptuel et leur manière d’affecter l'identité sociale et culturelle de l'artiste contemporain.

La résidence a offert à l’artiste en résidence et aux étudiants et anciens étudiants de l’UCA des opportunités de s’engager avec des partenaires des écoles d’art ESADHaR en France. Parmi elles, citons l’exposition des jeunes diplômés Latencies à la Galerie 65, au Havre et Mouton, une exposition de dessins d’étudiants à l’Université de Rouen, coordonnée et organisée par Louisa Love et Ian Bottle, chercheur en chef de Limber dans le cadre du projet Art Sequana.

En conclusion à sa période de résidence, Louisa Love a créé Test Space, une structure de travail autonome conçue et bâtie par l’artiste, dédiée à l’activité discursive et d’investigation. Une petite série de projets et d’événements ouverts se déroulera dans l’espace, évoluant organiquement en réponse aux conversations qui se sont tenues au cours de la période de 10 mois.

Blog de la résidence:
https://spatialartschoolpractices.wordpress.com